Waarom een pedagogisch coach op de groep?
Waarom een pedagogisch coach op de groep?
De pedagogisch coach is belangrijk voor het versterken van onze pedagogische kwaliteit. De pedagogisch medewerkers op de groep hebben de kennis, de ervaring en weten goed wat ze moeten doen. Wel vinden wij het belangrijk dat zij ondersteund worden bij hun werk maar ook blijven ontwikkelen in hun pedagogische kennis en vaardigheden. De pedagogisch coach helpt de pedagogisch medewerkers onder andere bij vragen over het omgaan met de kinderen in verschillende situaties, bijvoorbeeld: hoe verdeel ik mijn aandacht goed over de groep, hoe kan ik omgaan met kinderen die met elkaar botsen, hoe sluit ik met mijn activiteiten en speelmateriaal beter aan bij het ontwikkelingsniveau?
De pedagogisch coach kijkt naar wat er op de groep gebeurt en stelt vragen, zodat de pedagogisch medewerkers over bepaalde situaties na kunnen denken. Dit doet zij door in de groep mee te kijken, mee te doen, maar ook door individuele coachgesprekken te voeren met onze medewerkers of hen te filmen in interactie met de kinderen en dit samen na te bespreken. Daarmee creëren ze samen een fijne samenwerking met het belang en het welbevinden van de kinderen op eerste plaats.
Video coaching
Bij SKZ vinden we dat als je een groep kinderen begeleid, je altijd moet blijven leren en ontwikkelen. Ieder kind is uniek en ook elke groep is anders. Zelfs per dag kan dit verschillen omdat de groepssamenstelling per dag verschilt. Het terugkijken van korte stukjes video van de wijze waarop je afstemt op deze verschillende behoeften, stelt je in staat om te reflecteren op het effect van je handelingen. Zo leer je wat werkt en wat niet, breidt je succesvolle handelingen uit, of stel je zaken waar nodig bij. Onze pedagogisch coaches Jennifer en Natasja gebruiken de beelden voor het coachgesprek, zowel individueel als groepsbeelden. Het voordeel van groepsbeelden is dat je ook kan reflecteren op de organisatie van je dagelijks werk en de samenwerking. En dit draagt weer bij aan de pedagogische kwaliteit binnen SKZ.
